Punainen Meri 2008, ”Get Wrecked cruise”, MY Emperor Superior

Matkaraportti sukellusmatkalta 7.3.-2.4.2008 Punaiselle Merelle.

[toc]

Valokuvat

Matkakertomus

Olimme vuokranneet 20 hengen porukalla koko live-aboard veneen M/Y Emperor Superiorin kokonaan itsellemme. Lennot olivat Finnmatkojen kautta Finnairin lomalennot Hurghadaan ja takaisin.

Matkan järjesti samassa muodossaan jo kolmannen kerran Hannu Kuosa. Olin itse mukana edellisvuotisella 2007 ”Simply the Best” safarilla M/Y Emperor Majestyllä. Tällä kertaa noin puolet osallisujista oli uusia kasvoja, eri sukelluseuroista, pääasiassa Helsingin Urheilusukeltajia ja Espoon Nousulaisia ja Dyykkareita.

Lento 27.3.2008 Hurghadaan saapui jokseenkin ajallaan perille, ja kenenkään kamatkaan eivät hävinneet matkalle, joten klo 14 maissa purkauduimme ulos, missä meitä odotti viime vuoden reissusta tuttu hollantilainen opas Chris, hänen parinsa sveitsiläinen Fefe odotteli meitä veneellä. Kamat pakattiin Emperorin pienen pickupin lavalle, ja ylimmäksi jääneet kassit sidottiin aikas huolestuttavan näköisellä naruviritelmällä kiinni. Itse änkesimme erittäin ahtaaseet minibussii, mutta matka satamaan oli onneksi vain 10 min. Satamassa ei kauaa ehtinyt notkua, kun jo aika pian pääsimme kumiveneillä itse veneeseen ja majoittautumaan hytteihin, jotka aiemmista reissuita opittuna oli jaettu jo etukäteen.

Superior on samanlainen ”Gold”-luokan vene kuin viimevuotinen Majesty, joskin selvästi vähän kuluneemmassa kunnossa. Vene on 36 m pitkä ja puurunkoinen. Sukeltajia mahtuu kyytiin 20, majoitus 10 hytissä joissa kaikissa oma kylppäri (sis WC ja suihku). Henkilökuntaa on vajaat 10, joista 2 sukellusopasta. Veneen takana on uimakansi, josta pääsee suoraan veteen ja kaksia tikkaita takaisin, siitä ylempänä katettu sukelluskansi, jossa on jokaiselle sukeltajalle oma paikka johon laitepaketti kasataan. Uimakannella säilytetään siirtymien aikana veneen kahta kumivenettä (Zodiakkia), joilla sukeltajia viedään ja haetaan kauemmille kohteille, joihin vene ei pääse ankkuriin. Sukelluskannen alla on konehuone ja yhdellä kulmalla tehokas Membraanisuodattimella varustettu Nitrox-kompressori. Näillä kultaluokan veneilla Nitrox-täytöt kuuluvat vakiona reissun hintaan ja kompurasta lähtee enimmillään 33% seosta. Toisella nurkalla on akkujen latauspiste ja keskellä kameroiden huuhteluammeet. Märkäpukujen säilytykseen ja kuivaukseen oli omat tangot henkareineen.