Malediivit 2016, sukellusmatkan suunnitelma

Vuoden 2016 keväälle olen jo ilmoittaunut uudelle sukellusmatkalle. Tulossa on kahden viikon live-aboard (livari) 6.2.-21.2.2016 Werner Lau yhtiön MY Sheenalla Malediiveilla.

Ohjelmassa on kaksi viikkoa sukeltamista MY Sheena-aluksella vähemmän sukelletuilla eteläisen puolen Meemu-, Thaa-, Laamu-, Gaafu-Alifu atolleilla. Retken aikana voi olla mahdollista nähdä yleisimpien haiden lisäksi mantoja ja valashaita.

Viimeeksi kävin Malediiveilla vuonna 2009 samanlaisella kahden viikon safarilla,  mutta silloin kiersimme keskiosan atolleja. Näillä eteläisemmillä ei ole vielä tullut käytyä.

My Sheenaa operoi Werner Lau-yhtiö. Monien mielestä maailman paras sukellusoperaattori. MY Sheena on on usein äänestetty Malediivien parhaaksi liveaboard-alukseksi. Laiva lähtee 7.2.2016 sunnuntaina Meemu atollilla olevasta luksustason Medhufushi-lomakylästä ja palaa kahden viikon kuluttua lauantaina lomakylään. Helmikuu on lähtökohtaisesti parasta sukellusaikaa Malediiveilla.

Lennämme launtaina 6.2.2016 Helsingistä Frankfurtiin ja sieltä Condor-yhtiöllä Malediivien kansainväliselle lentokentälle Maleen. Saavuttuamme sunnuntai-aamuna Hulule-lentokenttäsaarelle jatkamme pienemmällä potkuriturbiinikoneella noin 45 min lentomatkan Medhufushi-lomakylään, johon MY Sheena on ankkuroitu. Paluu tapahtuu samalla tavalla ja paluu lähtee sunnuntai-aamuna 21.2.2016 Medhufushista. Majoitumme koko retken ajan MY Sheena alukseen.

Laivassa hintaan sisältyy majoitus, täysihoito, sukellukset, pullot, painot ja nitrox-täytöt. Laivassa on seitsemän kahden hengen hyttiä eli mukaan mahtuu 14 sukeltajaa. Koko alus on vuokrattu full-charterina oman Suomalaisen sukellusporukamme käyttöön.

Aikataulu:

  • Helsinki – Frankfurt              6.2.2016  13:40 – 15:15 / Lufthansa LH849
  • Frankfurt – Male                    6.2.2016  20:20 – 10:05 sunnuntaina / Lufthansa LH704
  • Male – Medhufushi                7.2.2016 noin 12:30 – 13:15 / Ilmataksi
  •  ** perillä MY Sheenalla 7.2.-21.2.2016
  • Medhufushi – Male                21.2.2016 noin 8:30 – 9:15 / Ilmataksi
  • Male – Frankfurt                    21.2.2016  11:35 – 18:25 / Lufthansa LH705
  • Frankfurt – Helsinki              21.2.2016  20:50 – 00:15 maanantaina / Lufthansa LH854

Sukeltaminen:

MY Sheenan mukana seuraa ns. dhoni-alus, josta varsinainen sukeltaminen tapahtuu. Pullot ym. varusteet säilytetään dhonissa, jossa miehistö myös täyttää ne. Malediiveilla virtaukset ovat varsin yleisiä, mutta hyvin hallittavissa. Suositeltavin on 3 mm märkäpuku. Omat sukellusvarusteet mukaan. Tarvittaessa kaikki varusteet ovat vuokrattavissa. Veden lämpötila on 28 – 29 astetta Celsiusta. Minimivaatimus on CMAS/P2 tai PADI/AOWD kortti ja 50 lokitettua sukellusta sekä voimassaoleva sukellusvakuutus. Suositeltava on jättää sukellukset väliin viimeisenä lauantaina, jotta sukelluskieltoaika on selvästi yli 24 tuntia, mielellään noin 40 tuntia. Virallinen sukelluskieltoaika ennen lentoa on 24 tuntia. Malediiveilla maksimisukellussyvyys on 30 metriä.

Kustannusarvio

  • Liveaboard MY Sheenalla 14 päivää: 2600€
  • Lennot Helsingistä Maleen ja takaisin: 818€.
  • Ilmataksi Malen ja Medfusihin välillä: 350€
  • Mahd. lisälaukkujen maksut Lufthansalla
  • 15 litran teräspullo 80€/2 viikkoa (12 litra alukannu kuuluu hintaan)
  • AD-juomat
  • Tipit laivalla

Reitti Malediiveilla

14d-route

14-päivän etelä-atollien risteilyn reitti on oheisen kuvan mukainen:

  • Lentotaksilla Malen lentokentältä Medfushiin
  • Lähtö Medfushista Meemu eli Mulaku atollilta etelään
  • Kudahuvadhoo Kandun ylitys etelään
  • Thaa eli Kolhumadulu atolli
  • Veymandoo  Kandun ylitys etelään
  • Laamu eli Haddhunmathi atolli
  • Huvadhu Kandun ylitys etelään, tunnetaan myös puolentoista asteen tai Suvadivan kanavana
  • Gaafu eli Huvadhu Atolli, jonka saavuttamiseen menee noin viikko ja atollin puolivälistä käännytään takaisin kohti pohjoista.
  • Huvadhu Kandun ylitys pohjoiseen
  • Laamu eli Haddhunmathi atollin itäpuoli
  • Veymandoo  Kandun ylitys pohjoiseen
  • Thaa eli Kolhumadulu atollin itäpuoli
  • Kudahuvadhoo Kandun ylitys pohjoiseen
  • Paluu Medfushiin Meemu eli Mulaku atollille.
  • Lentotaksilla Medfushista Malen lentokentälle
  • Lento kotiin

Malediivien atolleille on karttoihin usein merkitty sekä hallinnolliset että maantieteelliset nimet. Tässä Meemu-, Thaa-, Laamu-, Gaafu-Alifu ovat hallinto-alueiden koodinimiä, jotka tulevat Dhivehin kielen aakkosista (M, T, L, G-A). Näiden atollien maantieteelliset nimet ovat Mulaku, Kolhumadulu, Haddhunmathi, Huvadhu. Isoimmat atollit kuten Huvadhu jakaantuvat kahteen hallinnolliseen alueeseen, Gaafu-Alifu ja Gaafu-Dhaalu. Maantieteellisten nimien translitterointi Dhivehin kielestä latinaliaselle merkistölle on vaihetelevaa ja eri lähteissä voi nähdä toisistaan poikkeavia kirjoitusasuja. Varhaisin lähde nimistölle on Brittiläisen Admiraliteetin merikartat jo 1700-luvulta, joita edelleen käytetään navigoinnissa Malediiveilla.

Kandut ovat tässä atollien välisiä salmia. Kanduiksi kutsutaan myös atolleista ulos ja sisään johtavia kanavia, eli veneen mentäviä aukkoja riuttarenkaissa.

Sukelluskohteet

Malediiveilla on kolmenlaisia sukelluskohteita: riuttasukellukset, kanavat eli Kandut ja puhdistusasemat. Riutat jakaantuvat edelleen pinnalle asti tuleviin ja vedenalaisiin Thila- ja Giri-riuttoihin. Kanduilla on mahdollista nähdä isompia kaloja, kuten valashaita ja pienempiä hailajeja, tonnikaloja ja barrakudia. Puhdistuasemista mielenkiintoisimpia ovat Madivarut, eli paikat jonne Mantarauskut (Madit) tulevat puhdistettaviksi. Madivaruilla saattaa parhaimillaan nähdä tusinoittaan Mantarauskuja pyörimässä ympäri – näky jota voi katsella mykistyneenä tunnin, kunnes ilma tankissa käy vähiin ja on pakko palata pintaan.

Eteläiset atollit ovat tunnettuja hienoista Kandusukelluksistaan ja isosta kalasta jota näillä voi nähdä. Kalat tosin tulevat vain kun virtaus on riittävä, eli näillä sukelluksilla on varauduttava koviin merivirtoihin ja ehkäpä riuttakoukun käyttöön.

Olen aiemmin jo kirjoittanut pidemmän artikkelin Malediivien riutoista yleisemmin.

Add a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *