Vuoden 2011 Raja Ampatin matkamme järjestely aloitettiin jo vuonna 2008 silloin tehdyn Punaisen Meren reissun päätteeksi. Hannu alkoi keräämään listaa Raja Ampatin live-aboard matkasta kiinnostuneista, ja silloin ajankohdaksi kaavailtiin 2010 kevättä. Kun listalle alkoi kertymään tarpeeksi nimiä, matkan ajankohdaksi tarkentui kevät 2011, ja tukialukseksi valittiin MSY Seahorse, jonka kapasiteetti on 15 sukeltajaa. Vuoden 2008 lopussa kerättiin ilmoittautuneilta rahaa tukialuksen varausmaksuun (1500 USD). Koko aluksen ”full-charter” vuokra 10 sukelluspäivän risteilylle oli 52000 USD. Indonesian oman valuutan heikkouden takia kaikki kalliimmat hinnat ilmoitetaan USA:n dollareissa, joka on käytännössä myös ainoa käypä valuutta suuria maksuja varten siellä.
Vuosien 2009 ja 2010 aikana lähtijöiden lista eli hieman, ja viime hetken säätöjen jälkeen matkalle lähtikin lopulta vain 12 hengen ryhmä, eikä laivaa näin ollen saatu aivan täyteen. Reissusta tuli näin alkuperäistä suunnitelmaa noin 500 Euroa kalliimpi, mutta laivalla oli vastaavasti myös väljempää. Pitkät lennot Indonesiaan reitille Helsinki-Istanbul-Singapore-Jakarta, saatiin melko edullisesti Turkish Airlinesilta, ja paikalliset lennot Indonesian sisällä meille järjesti hyvin edullisesti laivayhtiö. Menomatkalla yövyimme yhden yön hotellissa Ambonissa ennen laivalle pääsyä, ja laivalta poistumisen jälkeen vietimme kaksi yötä ”Papua Paradise Resort”:ssa, ja vielä yhden hotelliyön Jakartassa ennen lentoa kotiin.

Reitti maapallon ympäri
Lennot: Helsinki-Jakarta-Ambon, Sorong-Makassar-Jakarta-Helsinki

Hinta

Reissun kokonaishinnaksi muodostui lopulta sukeltajaa kohden noin 4500 EUR, ja kulut jakaantuivat seuraavasti:

• · Risteily, MSY Seahorse, per nokka 2 733 €
  • · Lentokenttäverot, sisämaa 5 €
  • · Maastapoistumisvero, Jakarta 12 €
  • · Viisumi Indonesiaan 19 €

Risteilyn reitiksi valittiin Ambon-Sorong tai ”Raja Ampat – Banda Sea”, joka itse asiassa kattaa paljon laajemman alueen kuin pelkkä Raja Ampat. Sorong on Raja Ampatin alueen ainoa asuttu kaupunki, ja siellä sijaitsee myös alueen ainoa lentokenttä ja ainoa rahtisatama. Tästä syystä Sorong toimii myös Raja Ampatin sukellustukialusten tukikohtana ja useimmat risteilyt alkavat ja päättyvät sinne. Sorong on kuitenkin jopa Indonesian olosuhteissa kaukainen paikka ja sinne lentävät harvat lentoyhtiöt, eikä suoria lentoja pääkaupungista Jakartasta ole. Sorongista on Jakartaan 2800 km ilmateitse. Lähin seuraava lentokentällinen kaupunki löytyy Ambonista, linnuntietä 500 km ja meriteitse 1000 km lounaaseen Sorongista. Amboniin on hieman paremmat kulkuyhteydet ja jopa suoria lentoja Jakartaan 2400 km päähän. MSY Seahorse ajaa usein tätä Sorong-Ambon-Sorong reittiä edestakaisin logistisista syistä, ja reitin varrella paljon hienoja sukelluskohteita Raja Ampatin lisäksi.
Varsinaisia sukelluspäiviä meille kertyi laivalla kymmenen, useimpina päivinä neljä sukellusta, muutamana vain kolme, tulopäivänä ”check dive”. Kaikkiaan 37 sukelluskertaa.

Aikataulu ja matkareitti

Matkan aikataulu oli seuraava:

• 8.3.2011 Helsingissä -10 astetta ja 2 metriä lunta etupihalla. Lähtö Helsingistä klo 14. Turkish Airlinesin Airbussilla Instanbuliin 3 tunnin lento, Istanbulissa välilasku 6 tuntia, jatkolento isommalla Airbussilla Singaporeen 11h, jossa tunnin välilasku ja vielä reilun tunnin lento Jakartaan.
  • · 9.3.2011 Saavuimme Jakartaan Soekarno-Hattan kentälle paikallista aikaa 17:50 (+5 tuntia Helsingin aikaan), juuri auringon laskiessa. Vaihdoimme terminaalia ja meillä oli 7 tunnin odotus sisämaan lennon lähtöön.
  • · 10.3.2011 Klo 01:30 lähti Lion Airin reilun 4 tunnin lento kohti Ambonia, jonne saavuimme auringon noustessa klo 7 paikallista aikaa. Ambonin aika on 2 tuntia Jakartaa edellä (+7 tuntia Helsingin talviaikaan). Taksilla 15 min matka hotelli Aston Natsepaan, jossa yövyimme.
  • · 11.3.2011 aamupäivällä MSY Seahorse ankkuroitui hotellin edessä olevalle lahdelle. Puolenpäivän aikaan meidät noudettiin kamoinemme hotellin hiekkarannalta veneillä ja siirryimme laivaan.
  • · 11-22.3.2011 vietimme MSY Seahorsella 11 yötä, ja varsinaisia sukelluspäivä oli 10 sekä tulopäivän testisukellus. Risteilyn reitti vei meidät 1000 km merimatkan kohti Papuan luoteiskärkeä.
  • · 22.3.2011 MSY Seahorse toi meidät Papua Paradise Resortin edustalle, ja meidät vietiin veneillä resortin laituriin. Ensimmäisenä päivänä meillä oli yksi paikallinen sukellusretki. Vietimme siellä 2 yötä.
  • · 23.3.2011. Meillä oli retki vesiputoukselle mangrovesuiston ja sademetsän halki Batantan saarella. Kävimme myös paikallisessa Yensawain kylässä.
  • · 24.3.2011. Aamupäivästä meitä lähdettiin viemään resortin moottoriveneellä Sorongiin, jonne oli 70 km merimatka idän suuntaan. Venematka taittui kahdessa tunnissa. Laiturilta meidät vietiin takseilla lentokenttähotelliin (Meridien Sorong), jossa odottelimme parisen tuntia koneen lähtöä. Sitten takseilla itse lentokentälle, jossa odottelimme vielä toiset pari tuntia myöhässä olevaa Merpati Airlinesin konetta. Lopulta klo 16:30 pääsimme lentoon ja Makassarissa konetta vaihtaen saavuimme Jakartaan klo 21. Sheraton Bandanera hotellin bussi haki meidät ja yövyimme siellä.
  • · 25.3.2011. Aamu- ja iltapäivän vietimme Sheratonin uima-altaalla ja saunassa. Iltapäivästä hotellin bussi vei meidät lentokentälle. Turkish Airlinesin lento Singaporen kautta Istanbuliin lähti täsmällisesti aikataulussaan klo 19:30.
  • · 26.3.2011 Saavuimme aamuviideltä Istanbulin kentälle. Viiden tunnin odotuksen jälkeen vielä lento Helsinkiin jossa perillä klo 14.

Sukellukset MSY Seahorsella

Sukelluksemme tapahtuivat seuraavilla alueilla:

• · 11.3. Ambonin rannalla ”check-dive” eli ensimmäinen tarkistus- ja harjoittelusukellus laivalle tulopäivänä. Tämä ei ollut varsinainen sukelluskohde, mutta huonompiakin on nähty.
  • · 12.3. Nusa Laut saaren edustalla koko päivä. Saari sijaitsee 6 h merimatkan päässä Ambonista.
  • · 13-14.3. Bandasaaret: Pulau Run, Pulau Ai, Gunung Apin laavavirta, Banda Besarilla Pohonn Miring, Pulau Pisangilla Batu Kapal, Pulau Hatta. Bandasaarille ajettiin 10 h matka yön yli Nusa Lautista.
  • · 15.3. Pulau Koon, koko päivä. Tämä saari sijaitsee Seramin saaren kaakkoisnurkassa ja sinne ajettiin Bandasaarilta yötä myöten 10 h. Tästä jatkettiin Misooliin 15 h merimatka yön yli.
  • · 16-18.3. Misoolin kaakkoinen saaristo, kolme päivää. Misool kuuluu jo varsinaiseen Raja Ampatin alueeseen, ja tätä isompaa saarta ympäröi satojen ellei tuhansien pienempien saarien, karien ja merenalaisten pinaakkeleiden vyöhyke.
  • · 19-21.3. Dampierin salmen alue, Waigeon saaren etelärannikko, kolme päivää.
  • · 21.3. viimeinen yösukellus Batanta-saaren vuonossa lähellä Papua Paradise Resorttia.